maandag 23 november 2015

Een positief zelfbeeld

Een opdracht van de therapeut was "maak een lijstje van goede eigenschappen/je positieve kenmerken"
Pfff nu dat zal wel lastig zijn om er zomaar een aantal op te noemen, dacht ik......maar toen ik er eenmaal voor ging zitten kwamen er al snel heel wat op papier terecht:  Humor, denk aan anderen,  een groot inlevingsvermogen, zorgzaam, lief, rijke fantasie, attent, kan lekker koken, creatief, perfectionistisch, stipt, altijd graag op tijd, netjes/verzorgend, gezellig, in voor een lolletje (iemand in de maling nemen), bijdehand, kan goed met kinderen omgaan, goed geheugen (nu even minder…..grrrr), ik weet vaak waar iemand zijn spullen liggen, zie vaak de positieve kanten van kinderen, trouw, eerlijk, geloofwaardig, royaal/gul, ruimdenkend, sterke wil, groot verantwoordelijkheidsgevoel, gevoelig, goede neus/goede reukzin, oog voor details, ik ben ordelijk (ik weet alles te vinden ook al zien anderen het als een puinhoop), houd rekening met anderen, zit snel vol met ideeën en ik kan ruimtes leuk inrichten/spullen goed bij elkaar zoeken.

Mijn therapeut bekijkt de lijst en kijkt me vervolgens doordringend aan: "Zo, dat is een behoorlijke lijst geworden, flink wat punten!!!"............"Hoe kom je dan toch nog aan zo'n laag zelfbeeld?!"

Tja dat is makkelijk, want elk positief punt heeft zo zijn keerzijde natuurlijk......

"O, nou ik ben benieuwd, geef dan eens wat voorbeelden" mijn therapeut wordt erg nieuwsgierig.

Ok ik begin bovenaan de lijst: met humor kun je alles weglachen en een heerlijke dikke muur om je heen bouwen, je kunt aan anderen denken en jezelf achteraf plaatsen (ben niet belangrijk genoeg, ik doe er niet toe), bij een groot inlevingsvermogen kun je dus ook veel gedachtes van anderen zelf invullen (altijd ten nadele van jezelf), je bent zó lief dat anderen alles maar tegen je mogen zeggen zonder daar ooit een weerwoord voor te krijgen, perfectionisme laat de lat erg hoog hangen, doordat ik altijd overal spullen van anderen zie en dat dan ook onthoud is er niemand in huis hier ooit zijn spullen kwijt (terwijl ze ergens heen lopen roep ik al dat de schoenen onder de kachel liggen bij de bank dus dan hoeven ze niet eens naar de gang te lopen....)

Ok ze heeft een beeld. Het is al duidelijk!!!

Ja daar heeft ze nog een hele kluif aan....ik zeg "werk aan de winkel!! Tijd voor actie! Klaar met die burn out. Geef me Iesje weer terug!!"



Geen opmerkingen: